Deel 5: Mensenwerk (deel 1)

Deel 5: mensenwerk (deel 1)

Irene van den Beukel

Voor mij is plezier hebben in mijn werk heel belangrijk. Het klinkt zo simpel: als je plezier hebt in jouw werk dan doe jij jouw werk automatisch beter en dan krijg je vervolgens meer waardering voor wat je doet. Maar toch is het zo.

Stel, je zou nu een spreekbeurt moeten geven over een saai onderwerp. Hoe gaat jou dat af?
En stel, je mag nu aan dezelfde groep iets vertellen over jouw favoriete vakantie.
Hoe was je nu?

Bij de meeste personen zie je in zo’n situatie een groot verschil:

  1. Bij voorbeeld 1 zie je misschien zaken zoals nervositeit, onzekerheid, vlakke intonatie, een standaard of gesloten lichaamshouding.
  2. Bij het tweede voorbeeld zie je juist het tegenovergestelde: mensen gaan ineens heel enthousiast vertellen en/of blijdschap uitstralen en de lichaamshouding wijzigt ook compleet.

Wanneer je later aan het publiek vraagt wat zij van jouw presentaties onthouden hebben, dan zegt het merendeel “de enthousiaste vakantieverhalen!”.

Oftewel: wanneer je doet wat je leuk vindt, of het hebt over iets waar je enthousiast over bent, dan straal je dat uit!

En nu de rest van het team meekrijgen en enthousiasmeren want als jouw team gelukkig is en lekker in het vel zit, dan presteren ze beter. Maar hoe krijg je een team-gevoel en hoe houd je ze gelukkig? Ik ben van mening dat de soft skills voor een PMO heel belangrijk zijn. Als PMO ben je de verbinder maar ook de ogen en oren van het project. Als ik denk dat het niet goed gaat met iemand dan ga ik daar even een bak koffie mee doen. Even weg van de werkplek. Vragen: “hoe is het nou met jou?”. Luisteren, Relativeren, Aandacht.

Energie

Ooit kwam ik in een team met alleen maar mannen. Die waren superblij met me want, zo redeneerden zij, een vrouw is attenter en zorgzamer etc.. Ik zal de standaard clichés maar even achterwege laten, maar het kwam er op neer dat een vrouw een positief effect had op de houding van de mannen. Dit zorgde voor meer gezelligheid, cohesie en aandacht voor elkaar en elkaars welzijn. Dit droeg vervolgens weer bij aan het positieve teamgevoel. Ik had er nooit zo naar gekeken maar vond het wel een bijzondere observatie.

Dus attent zijn, oprechte persoonlijke interesse hebben zijn positieve punten, maar ook dat iedereen lekker in hun vel zit, want stress, burn-out, overspannen zijn, je “cool” verliezen en emotioneel worden: het gebeurt overal en kan helaas iedereen overkomen.

Maar hoe kun je bijdragen aan een positief team? Door eerst naar jezelf te kijken. Als jij zelf niet lekker in jouw vel zit, dan wordt het heel lastig dus eerst zorgen voor jezelf.

Als je kijkt naar een standaard werkdag, waar word jij dan blij van waardoor je aan het eind van de dag vrolijk naar huis vertrek? Wat geeft jou energie?

En waar krijg ik een mineur van en kost me energie?

verantwoordelijkheidsgevoel

Vraag aan 10 mensen wat ze het allerbelangrijkste vinden aan hun werk en de meerderheid zegt “leuke collega’s”. Bijna niemand zegt een hoog salaris. En als ik kijk naar bovenstaande 2 rijtjes dan valt op dat in beide collega’s een grote invloed hebben op hoe wij onze werkdag beleven.

Om me heen zie ik wel eens mensen met een burn-out maar in plaats van er van te leren lijkt het of iedereen denkt dat het hen niet zal overkomen en buffelen ze maar door met alle gevolgen van dien. Gelukkig heb ik zelf nooit een burn-out gehad maar ik heb wel een alarmbel: als ik niet meer in staat ben om in mijn vrije tijd ontspannen een boek te kunnen lezen dan is dit voor mij een signaal om even aan mezelf te denken, bijvoorbeeld een lang weekend uitwaaien op een van de Waddeneilanden met mijn man en honden.

Ik probeer dit ook mee te geven aan collega’s als ik denk dat ze even aan zichzelf moeten denken. Iemand die keihard werkt en lange dagen maakt eerder naar huis sturen om met zijn gezin naar het strand te gaan, of ze lekker lang buiten laten lunchen in de zon.

En ja, er zullen altijd personen zijn die dan vragen wat dat kost, “in de baas zijn tijd”….. maar ik ken niemand die minder uren werkt dan waar ze voor betaald krijgen, eerder het tegenovergestelde. En weet je wat het kost als iemand ziek thuis komt te zitten?

Verantwoordelijkheidsgevoel is prima, maar een te groot verantwoordelijkheidsgevoel kan negatief uitpakken.

Teambuilding

In mijn loopbaan en studie heb ik meermaals meegemaakt wat een positief verschil een goed op elkaar ingespeeld team kan maken. En hoe bijzonder. Ooit hadden we een harde deadline om 9 uur s’ochtend op een maandagmorgen. Zondagnacht, eigenlijk al maandagochtend vroeg, waren we met een kernteam nog druk aan het buffelen om het voor elkaar te krijgen. Op een gegeven moment kwam een andere collega uit het team online om te vragen hoe het met ons ging, en toen nog een en nog een…. Allemaal kwamen ze online om ons te helpen of om ons aan te moedigen. Uiteindelijk is het ons gelukt en hebben we de deadline gehaald! Dat was nooit gebeurd als we niet zo’n sterk teamgevoel hadden gehad. Daarom is teambuilding zo belangrijk.

Gelukkig is er tegenwoordig niet alleen veel aandacht voor de fysieke en emotionele welzijn van medewerkers, maar ook voor teambuilding.
Zo zijn er heel veel interessante theorieën over teambuilding, maar ook over type personen (binnen een team). Zoek maar eens naar Isabel Briggs Myers, Meredith R. Belbin of de persoonlijkheidstypen volgens Carl Gustav Jung. Online zijn er verschillende leuke persoonlijkheid testen die je kunt doen en veel inzicht kunnen verschaffen. Of kijk eens op managementdrives.com waar ik zelf ook een positieve ervaring mee heb.

Mocht er desondanks, om wat voor reden dan ook, gebeuren dat er een collega niet in het team past, of dat een persoon niet goed gedijt in een specifieke bedrijfscultuur, blijf dan altijd respectvol en netjes. We zijn collega’s en hoeven echt niet elkaars beste vrienden te zijn. Zelf heb ik ooit een collega gehad waarmee ik persoonlijk echt totaal geen klik had, understatement, maar waar ik wel heel goed mee kon samenwerken. Als collega had ik wel veel respect en waardering voor hem en hij voor mij.

En ja, soms is het goed om afscheid van elkaar te nemen, niet alleen voor het team maar ook voor de betreffende persoon zelf. Dit kan totaal los staan van het functioneren van die betreffende persoon en het laatste wat je wilt is iemand beschadigen, dus blijf altijd professioneel en zakelijk. Je weet maar nooit, misschien verander jij ooit van baan en dan kom je die persoon weer tegen. Als jouw manager. De wereld is klein.

Dit is deel 5 van mijn blog: “Praktische PMO ervaringen vanuit de praktijk”. Mocht je tussentijds vragen hebben of interesse hebben in een bepaald onderwerp, stuur dan vooral een berichtje

Wil je dit blog met jouw netwerk delen? Graag zelfs! Kies je kanaal hieronder.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Referenties

Ymere

WIN heeft Ymere geholpen met het vormgeven van Agile Portfoliomanagement.

Urenco

WIN helpt ons de PMO dienstverlening naar een hoger volwassenheidsniveau te brengen.

AEGON

WIN heeft geholpen deze transitie vorm te geven...