Grip op verandering in complexe projecten bij Schiphol

pmo projectbeheersing agile consultancy

In haar rol als CIC-manager (Configuratie, Issue en Change) is onze WINner Sanne betrokken bij de realisatie van tilhulpen die de fysieke belasting van de medewerkers in de bagagekelder op de luchthaven van Schiphol moet beperken. In deze blog geeft Sanne een kijkje achter de schermen in het veranderingsproces en het krijgen van grip in dit uitdagende project vanuit haar rol als CIC manager.  

“Het project waar ik deel van uitmaak, heeft tot doel de fysieke arbeidsomstandigheden van de bagagemedewerkers op Schiphol te verbeteren. In de afgelopen maanden is Schiphol begonnen met de aanschaf van19 nieuwe bagagerobots en 30 nieuwe tilhulpen, de ’transferbelt’ van Power Stow genoemd.”

Deze hulpmiddelen zijn ontworpen om het laden en lossen van bagage te vereenvoudigen en tegelijkertijd de fysieke belasting van het personeel te verminderen. Dit initiatief staat niet alleen in het teken van efficiëntie, maar ook van het welzijn van de medewerkers. 

Grip op complexiteit

Bij WIN geloven we sterk in het idee dat grip krijgen op complexe situaties begint met het creëren van inzicht en overzicht.  Wanneer er issues en changes optreden die niet voorzien zijn of afwijken van de gestelde baseline, is het mijn taak als CIC manager om de impact op beheersaspecten in kaart te brengen. Dit doe ik samen met mijn collega’s vanuit verschillende disciplines.

Daarnaast is het mijn verantwoordelijkheid om het proces hierin te faciliteren. Door met de juiste personen om tafel te gaan zitten waarbij we de impact van de verandering of het issue bepalen, krijgen we inzicht in de knelpunten binnen deze verandering of het issue. Met dit inzicht kunnen we de juiste besluiten nemen waardoor we weer verder kunnen met de uitvoering van het project.

Door de snelheid waarin dit project gerealiseerd moet worden is het van belang om duidelijk te (blijven) communiceren, nauw samen te werken, gestructureerd te werk te gaan en de juiste opvolging aan de genomen besluiten te geven. Alleen met een helder begrip van de situatie, het inzicht in de impact en de opvolging te monitoren, blijf je wendbaar en kun je bijsturen om vervolgens het project weer te kunnen beheersen. 

 

De uitdaging: stakeholders en afhankelijkheden

Dit project brengt verschillende uitdagingen met zich mee, vooral als het gaat om afhankelijkheden, de wensen van de opdrachtgever en eisen van de partij die de tilhulpen in beheer moet nemen.

Het is mijn taak om inzichtelijk te maken welke keuzes er zijn, wat dit voor impact heeft op de beheersbaarheid van het project, maar ook om te checken of we daarin nog voldoen aan de doelstellingen van het programma fysieke belasting als onderdeel van Schiphol Group. Daarnaast zie ik de rol als CIC manager ook als verbindende rol binnen het project team, omdat de lijntjes tijdens het optreden van een issue of change kort moeten zijn.   

 

De toekomst: grip op verandering

Dit project op Schiphol is een mooi voorbeeld van de impact die je als CIC manager hebt in complexe veranderingsprocessen. Het project laat zien hoe belangrijk het is om de impact van beheersaspecten duidelijk in kaart te brengen om inzicht en grip te krijgen.

Ik ben er trots op om hier vanuit WIN aan bij te mogen dragen. Onze visie en expertise zijn niet alleen van toepassing in de luchtvaartindustrie, maar in alle sectoren waar verandering noodzakelijk is door de uitdagingen van morgen. 

Wil je meer weten over dit project, mijn rol als CIC-manager of lijkt het jou leuk om als WINner bij te dragen aan complexe projecten? Neem dan contact met me op via s.immerzeel@wijzijnwin.nl of bekijk onze vacatures.”  

Geschreven door Sanne Immerzeel

Recente berichten

WIN helpt NS met IT kostenbesparing

De rol van WINner Axel binnen NS om IT kosten te beheersen Wie recent het nieuws heeft gevolgd, weet dat NS een financiële uitdaging heeft om de prijs van het treinkaartje zo min mogelijk te laten stijgen. Dit kun je op meerdere manieren bereiken, waarin de meest...

Lees meer

PMO & Visual Management: Obeya

PMO naar een next level brengen door middel van Obeya Eigenlijk is het al zo oud als het vakgebied PMO, het gebruiken van visualisaties, afbeeldingen, diagrammen en andere visuele hulpmiddelen om informatie te geven over projecten, programma’s en portfolio’s. Wie kent...

Lees meer

Meer informatie?

Wil jij meer weten over dit onderwerp of heb je nog vragen? Neem contact op voor meer informatie.