Hoe behoud ik mijn werknemers?

Een thema dat hot is binnen veel organisaties; verloop. Hoe behoud ik mijn werknemers? Ik vertel je graag wat ik denk dat belangrijk is en hoe wij dat binnen WIN doen.

Wat doen wij om onze WINners te binden?

Wat doen wij om onze WINners te binden?

Jessica Lindeman

Laatst kwam ik een onderzoek tegen over de beleving van medewerkers. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de eNPS in Nederland vorig jaar (2018) -4% was. Dit betekent dat het aantal werknemers dat niet enthousiast is over hun werkgever en deze dan ook niet aanbevelen, groter is dan het aantal werknemers dat wel enthousiast is. Werknemers zijn ontevreden over zaken, worden niet meer uitgedaagd en raken snel verveeld. Ik schrok nogal van dit cijfer. Hier wil ik meer van weten.

Verloop onder de werknemers

Het is een thema dat hot is binnen veel organisaties; verloop. Hoe behoud ik mijn werknemers? Ik vertel je graag wat ik denk dat belangrijk is en hoe wij dat binnen WIN doen.

1. Weet wat er speelt

Houd periodiek een survey onder het personeel en gebruik de uitkomsten voor het ondernemen van verbeteracties. Zo houden wij 1 keer per jaar een medewerkers tevredenheidsonderzoek over allerlei onderwerpen binnen de organisatie. Onze WINners kunnen aangeven of ze hiermee tevreden zijn of niet. Vervolgens doen we er ook écht wat mee. We gaan met elkaar in gesprek over hoe en wat we kunnen verbeteren. Net zo belangrijk; we koppelen aan onze WINners terug wat voor acties we precies hebben ondernomen en wanneer de verbeterpunten zijn doorgevoerd. Eerder lieten we niet goed weten wat we met hun feedback deden en door het ontbreken van inzicht kunnen onduidelijkheden en misverstanden ontstaan. Goede communicatie is key!

Ook hebben wij een workshop “Beginnen met begrijpen” georganiseerd (kort gezegd: waar zijn we goed in en waar zijn we slecht in). En een workshop, waarin we samen met de WINners de ‘Employee Value Proposition’ hebben opgesteld (wat biedt het werk, de werkomgeving en de kenmerken en waarden van een organisatie). Zo hebben we naast het medewerkers tevredenheidsonderzoek nog meer verdiepende vragen kunnen stellen en hebben een mooi plan voor 2020 kunnen opstellen.

2. Employee Journey

Breng de employee journey in kaart: werving, sollicitatie, inwerken, begeleiding, feedback, betrokkenheid, ambassadeur. Door middel van deze journey krijg je inzicht in welke punten je als werkgever een impact hebt. Het doel van de employee journey is om ervoor te zorgen dat werknemers productief, bevlogen, tevreden en gelukkig zijn.

Achterhaal wat voor beeld de medewerker heeft van jouw organisatie. Welke eerste indruk laat je achter? Wordt de medewerker goed ondersteund tijdens de onboarding? Ga je goed om met een medewerker die aangeeft te vertrekken? Vooral het laatste punt wordt nog wel eens vergeten. Je wilt natuurlijk wel dat iemand met een positief gevoel weggaat. Zo maken wij vaak mee dat iemand in vaste dienst treedt bij een organisatie en ze tijdelijk inzet nodig hebben. En wie bellen ze dan? Juist…ons 😊

Nog een leuke tip: maak een alumni group op Linkedin aan of ga eens langs bij de nieuwe organisatie waar ze werken. Of nodig je oud collega uit voor een kennissessie, stuur een cadeautje, et cetera.

WIN is nog volop bezig met het ontwikkelen van de employee journey. Wij hebben gemerkt dat we soms beloftes deden bij het aannemen van nieuwe WINners, terwijl we die niet altijd waar konden maken. Nu doen we alleen nog beloftes die we echt kunnen waarmaken en komen deze ook na. We zijn transparanter en de nieuwe WINner weet wat hij of zij echt aan ons heeft.

3. Ontwikkeling

Nogal voor de hand liggend natuurlijk, maar toch wordt daarin wel eens tekort geschoten: zorg voor de ontwikkeling van je medewerkers. Weet wat ze belangrijk vinden. Dit verschilt per generatie. Zo weten we dat generatie Y snel verveeld raakt, terwijl deze generatie nog best wel wat te leren heeft. Dus moeten we daar als werkgever aandacht aan geven. Millennials worden bijvoorbeeld graag gecoacht.

Zorg ook voor een duidelijk toekomstperspectief. Zo hebben wij bij WIN de doorgroeimogelijkheden in kaart gebracht: van trainee naar professional en van junior naar senior consultant. En je kunt meebouwen aan WIN zelf, aan onze practices en aan het vakgebied. Of bijdragen aan de doorontwikkeling van bijvoorbeeld PMO professional naar een Agile Officer of projectbeheerser. Dus ook de overstap naar een ander vakgebied is mogelijk. Binnen WIN kun je zowel verticaal als horizontaal groeien.

Zo zegt collega Dennis Kuiper over de ontwikkeling binnen WIN: “WIN geeft mij echt kansen en dit betekent soms voor hen niet de hoogste omzet, ze investeren echt in mij.”

Wij hebben een studiebudget voor 3 jaar. Zo kun je zelf en met jouw team kijken wanneer en welke studie of welk coachingstraject je volgt. En voor jezelf een meerjarenplanning maken.

WIN geeft mij echt kansen en dit betekent soms voor hen niet de hoogste omzet, ze investeren echt in mij.

4. Binding

Naar mijn idee het belangrijkste onderwerp persoonlijke AANDACHT. Dit zit hem in meerdere zaken. Binnen WIN werken we in teams waarin 360 graden feedback wordt gegeven. De onderlinge binding is hierdoor versterkt, echter de persoonlijke aandacht vanuit WIN als organisatie werd het afgelopen jaar gemist, ondanks dat de HR manager altijd op de hoogte was van ieders persoonlijke leerdoelen. Iets om aan te werken het komende jaar.

Binding met het hele bedrijf is volgens mij dan ook zo belangrijk. WIN groeit en hoe behoud je dan dezelfde cultuur? Dit vinden wij ook best een spannend proces. Daarom blijven we onze ‘Employee Value Proposition’ verder ontwikkelen.

Nu hechten wij veel waarde aan de persoonlijke attenties zoals verhuizingen, prestaties en geboortes. Zelf zit ik in de feestcommissie binnen WIN: we zorgen voor een leuke jaarplanning met activiteiten, waarbij iedereen kan deelnemen als ze daar zin in hebben. Per team is er voldoende aandacht en budget beschikbaar voor teambuilding. Ook met Kerstmis zorgen we voor persoonlijke aandacht, in bijvoorbeeld de vorm van een woordje of tekstje. En gaan we ieder jaar met WIN een weekend weg. Hier wordt nog lang over nagepraat en je merkt letterlijk de hele vibe binnen WIN groeien.

Zo zegt collega Tamara Vroomen: “WIN hecht waarde aan werk en privé balans en ze voeren dit ook echt uit. Voor mij wordt er een passende klus gezocht, de mens staat echt voorop. Het gaat niet alleen om de omzet, maar om jouw welbevinden.”

Een andere leuke tip is een app-groep. Zo worden onder andere mooie prestaties en nieuwe opdrachten gedeeld met WINners en is er daarbij ook ruimte voor felicitaties.

WIN hecht waarde aan werk en privé balans en ze voeren dit ook echt uit. Voor mij wordt er een passende klus gezocht, de mens staat echt voorop. Het gaat niet alleen om de omzet, maar om jouw welbevinden.

ConClusie

Kortom: weet wat er speelt binnen jouw organisatie en breng de employee journey in kaart om te zien waar verbeterpunten liggen. Investeer écht in de medewerkers, op meerdere manieren en passend binnen de levensfase van de werknemer. Zorg daarnaast voor een goede binding, binnen de teams en binnen de gehele organisatie. En blijf met elkaar in gesprek en kijk regelmatig of er zaken zijn die verbeterd kunnen worden.

Heb je nog vragen over dit artikel, of heb je zelf ook leuke tips die je wilt delen? Bel of mail ons gerust. Wil je graag meer weten over werken bij WIN? Hier vind je meer informatie.

Wil je dit blog met jouw netwerk delen? Graag zelfs! Kies je kanaal hieronder.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Referenties

Urenco

WIN helpt ons de PMO dienstverlening naar een hoger volwassenheidsniveau te brengen.

AEGON

WIN heeft geholpen deze transitie vorm te geven...

Schiphol

Actuele en beschikbare projectdossiers zijn door WIN ontwikkeld, overzicht en heldere scope.

Vacatures

Senior adviseur projectbeheersing

Uitdagende opdrachten binnen infrastructurele of ruimtelijke omgeving!

Vacature WIN Talent Program

Meld je aan voor het WIN Talent Program!

Project Management Ondersteuner

Solliciteer direct!

Recruiter bij WIN

Kom ons team versterken.