De rol van WINner Axel binnen NS om IT kosten te beheersen
Wie recent het nieuws heeft gevolgd, weet dat NS een financiële uitdaging heeft om de prijs van het treinkaartje zo min mogelijk te laten stijgen. Dit kun je op meerdere manieren bereiken, waarin de meest rigoureuze en impactvolle methode is om met de spreekwoordelijke kaasschaaf van alle budgetten een bepaald percentage te halen.
De NS directie ziet in dat dit niet de manier is om draagkracht te creëren, zowel maatschappelijk als onder het eigen personeel. In plaats daarvan is de opdracht gegeven om in korte tijd, per bedrijfsonderdeel, zoveel mogelijk besparingsinitiatieven te verzamelen en als zodanig de uitgaven over de komende vijf jaar zoveel mogelijk terug te dringen, zonder dat de dienstverlening, strategische doelen en, als belangrijkste, de reizigers hieronder lijden.
Het team dat de opdracht kreeg om dit uit te voeren, zag als snel in dat er een grote hoeveelheid werk op hen afkwam en heeft daardoor WIN benaderd om hierbij te assisteren.
Het was de bedoeling om per bedrijfsonderdeel een aantal sessies uit te voeren waarin de initiatieven werden bedacht en uitgewerkt en om tot een bedrag te komen wat er komend jaar en in de vier jaar erna bespaard kon worden.
De uitdaging was dus om een format te bepalen waarin deze informatie verzameld kon worden en daarna zowel per bedrijfsonderdeel en als organisatie in zijn geheel eenduidig te presenteren. Echter, vanwege de zeer korte termijn, betekende dat er veel flexibiliteit in het proces nodig was: de diverse bedrijfsonderdelen werken onafhankelijk van elkaar en hadden daardoor ieder een eigen methode om zo snel mogelijk de gevraagde informatie op te halen en aan te leveren. Dit zorgde ervoor dat het verzamelen, analyseren en aggregeren van de informatie, uitdagender was dan in eerste instantie gedacht.
In mijn rol als consultant bij WIN wordt er altijd veel flexibiliteit geëist en om met de afwijkende paden van de verschillende bedrijfsonderdelen om te gaan, heb ik deze ervaring goed kunnen benutten. Vooral het analyseren van de verschillende formaten vanuit de bedrijfsonderdelen en deze in een eenduidig overzicht gieten, was een leuke maar uitdagende bezigheid.
Inmiddels is het resultaat bereikt en heeft de raad van Bestuur van NS een keuze gemaakt over welke van de initiatieven verder moeten worden uitgewerkt. Hierna zal ieder bedrijfsonderdeel deze gegevens gebruiken om de goedgekeurde initiatieven verder uit te werken. Dit laatste valt echter buiten de scope van mijn opdracht.
Met het succesvol uitvoeren en afronden van deze opdracht onder “stoom en kokend water”, laat WIN zien dat we er zijn voor onze klanten en dat we echt meerwaarde bieden.
Door mijn achtergrond in PMO en Portfolio management toe te passen op deze opdracht, is het resultaat dusdanig van kwaliteit dat het vervolgtraject eenvoudig gestart kan worden.
Dank aan Bas Reijnders voor het gunnen van de opdracht en aan Ties Lucassen en Frank van Hengel voor de goede samenwerking. Het was interessant en leerzaam om onderdeel uit te maken van de NS-familie al was het maar voor een korte periode. Ik ben blij dat mijn tijd en kennis heeft kunnen bijdragen aan het goede resultaat.
Wil je meer weten over dit project of over mijn ervaringen bij WIN? Volg me op LinkedIn en stuur gerust een DM. Bij WIN werken we regelmatig aan dit soort uitdagende projecten. Interesse in werken bij WIN? Bekijk onze openstaande vacatures en ontdek hoe jij kunt bijdragen aan ons WINning team!