Terugblik op een jaar bij WIN – Bjorn Mattijssen

pmo projectbeheersing agile consultancy

Na 8,5 jaar in vaste dienst bij mijn vorige werkgever maakte ik vorig jaar de overstap naar WIN. Een spannend, nieuw avontuur! Aan de andere kant voelde het ook bekend, omdat ik WIN al enige tijd kende via oud collega’s en WIN Events waar ik aan deelgenomen had. Nieuw, maar vertrouwd.

Waarom die stap?

In de 12 jaar voorafgaand aan de stap naar WIN heb ik altijd in vaste dienst gewerkt bij grote bedrijven in de buurt. Altijd in rollen zoals we die ook bij WIN kennen; PMO’er, Programma Officer, Portfolio Officer en ook Portfolio Manager. Na mijn studie was ik min of meer onbewust terechtgekomen in de hoek van banken, verzekeraars en dienstverlening op het gebied van betaalverkeer. Dit is natuurlijk een super interessante hoek om je werkervaring op te doen; grote bedrijven, interessante projecten en voldoende ontwikkelmogelijkheden. 

Wat bij mij op een gegeven moment ging knagen, was de interesse naar andere sectoren, type bedrijven en hoe ik mijn ervaringen en kennis daar ook in kan zetten. Daarnaast ook het gevoel dat ik ook eens wilde ervaren hoe het zou zijn om bij een kleiner en daarmee persoonlijker bedrijf in dienst te zijn. WIN bood daar een kans!

De kans om verschillende dingen te doen

Wat WIN mij het eerste jaar gebracht heeft is inderdaad wat ik zocht. Een kijkje in de keuken bij bedrijven / instellingen in geheel andere sectoren. Mijn eerste klus was een rol als projectleider / kwartiermaker PMO bij een onderwijsinstelling. Aan mij was het om een project dat stilgevallen was weer vooruit te brengen, de project hygiëne op orde te brengen en uiteindelijk samen met de interne projectleider te komen tot een plan voor het vervolg. 

Mijn tweede klus, ook mijn huidige klus, is het opzetten van een IV Portfoliomanagement proces bij een overheidsinstelling. Met een grote ambitie om overzicht en grip te krijgen op hun IV Projectenportefeuille is het aan mij om hier de eerste stappen te zetten met de organisatie. Zo heb ik in mijn eerste jaar al de kans gehad om in twee totaal andere sectoren mijn kennis en kunde in te zetten.

Ook actief bij WIN intern

Naast het werken in verschillende andere sectoren had ik ook een persoonlijke ambitie om ook te werken aan mijn eigen kennis en kunde en om mensen verder te helpen om stappen te maken in hun werk en professionele carrière. 

Omdat WIN een hele platte organisatie is en ik met de nodige ervaring binnenkwam, kon ik ook op dit gebied al snel stappen maken. Ik kreeg de ruimte om initiatief te nemen en zette een interne kennisbank op. Ook kreeg ik de kans om een stap te maken in de rol van ‘Careercoach’. Een rol die voor mij nieuw was en past bij de genoemde ambitie om mensen verder te helpen. Inmiddels mag ik mezelf coach noemen van 5 nieuwe WINners, waar ik ook zelf veel van leer!

Ontwikkeling als Obeya Coach

Een jaar voordat ik bij WIN kwam werken ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het Obeya gedachtegoed. Obeya is een Japanse term die verwijst naar een ‘grote kamer’. Het is een fysieke ruimte waar teams samenkomen om te werken aan specifieke doelen met behulp van visueel management (lees hier meer over Obeya). Ik had al mijn fundamentals, builder en host certificeringen hierin behaald. In lijn met de ambitie om mensen te helpen, kennis over te dragen en om in verschillende omgevingen te werken heb ik binnen WIN de kans gekregen om het Obeya Coach traject te gaan volgen. Inmiddels heb ik dit kunnen doen en mag ik me sinds kort ook Obeya Coach noemen.

Werk privé-balans

Nu is het zo dat naast mijn werk ik ook thuis leuke en belangrijke dingen te doen heb. Met een gezin met drie jonge kinderen (4, 7 en 8) heb ik ook hier een belangrijke, of beter gezegd, de belangrijkste rol te vervullen. Voor mij was het belangrijk dat deze balans bewaakt werd in mijn nieuwe baan bij WIN. Zeker omdat de klussen doorgaans een stuk verder van huis plaatsvinden dan dat we gewend waren de voorgaande 12 jaar. 

Hierbij heb ik de keuze gemaakt 1 dag minder te gaan werken. Mijn vrouw kon zo ingaan op een verzoek meer uren voor de klas op zich te nemen en het gaf mijzelf de ruimte in mijn rol als vader van drie kids. Daarnaast helpt het dat bij veel klussen het mogelijk is enkele dagen per week vanuit huis te werken. Dit alles maakt dat het verder van huis werken, wisselen van werkplekken en toch een wat meer divers pallet aan werkzaamheden goed te combineren is met een actief gezinsleven.

Never a dull moment

Als ik dan nu zo terugkijk op mijn eerste jaar, kan ik zeggen dat het zeker niet saai was! Nu al veel verschillende dingen kunnen doen, kunnen werken aan persoonlijke doelen en nog belangrijker; kunnen werken met leuke nieuwe collega’s! Lijkt het jou nu ook interessant om meer te weten te komen over werken bij WIN of projectmanagement ondersteuning? Schroom niet om contact op te nemen! Connect met me op LinkedIn of stuur me een berichtje op b.mattijssen@wijzijnwin.nl als je een keer op kantoor wil komen kennismaken tijdens een van onze LABdays.

Geschreven door Bjorn Mattijssen

Recente berichten

De organisaties van morgen

"Wij zijn WIN. Wij bouwen aan de organisaties van morgen door samen te groeien." Met deze krachtige woorden eindigt ons cultuurmanifest. Maar wat betekent het eigenlijk om een organisatie van morgen te zijn? Voor WIN gaat het verder dan simpelweg ons werk uitvoeren;...

Lees meer

Meer informatie?

Wil jij meer weten over dit onderwerp of heb je nog vragen? Neem contact op voor meer informatie.